Per què les pàgines són així

Per què les pàgines són així. Un debat fonamental per entendre el disseny tipogràfic fins avui

Editorial:
Gustavo gili
EAN:
9788425234033
Año de edición:
Materia
DISE?O Y MODA
ISBN:
978-84-252-3403-3
Páginas:
128
Encuadernación:
RUSTICA
Idioma:
CATALAN
Ancho:
150
Alto:
230
Disponibilidad:
DISPONIBLE (Entrega en 1-2 dias..)
Colección:
GG DISEÑO

16,90 €

IVA incluido
Comprar

Introducció L'any 2002 el filòleg, folklorista i historiador de la tipografia Josep Maria Pujol (1947-2012), llavors professor del Màster de Tipografia Avançada de l'Escola de Disseny i Art Eina, em va obsequiar  amb un opuscle autoeditat que recollia sis textos, traduïts per ell mateix de l'anglès i de l'alemany, que ara formen part del llibre que teniu a les mans. El va intitular 1803-1948: Les dues tipografies en referència a les dues maneres d'entendre la composició i l'ús de la tipografia que han influït en com componem encara avui la pàgina impresa. El primer text era la traducció de William Morris, seguit de la d'Iwan Tschichold, la de Stanley Morison, la de Max Bill juntament amb la resposta de Tschichold (ara amb el nom de Jan) i, finalment, la  de Paul Renner. Pujol fou qui millor podria haver explicat la transcendència del debat  entre els dos corrents aparentment contraris que han influït en la manera d'entendre la pàgina tipogràfica fins avui. La seva experiència  pràctica i teòrica en aquest camp, així com el profund coneixement de  les biografies dels autors, especialment de Morison i Tschichold, que  són el pinyol de la qüestió, l'autoritzaven a explicar-nos aquesta disputa. De segur que ho hauria fet amb rigor i mesura, i amb l'erudició sense pedanteria i la sornegueria sense malícia que el caracteritzaven. Però només ens va deixar un recull que no es va publicar i al qual va posar un títol que parlava de tipografia. Publicar una obra a la segona dècada del segle XXI amb un títol com Les dues tipografies pot fàcilment confondre el lector. Quan parlem d'un tipògraf, depenent de l'època històrica, pot ser que sigui per referir-nos a un punxonista, a un impressor, a un componedor o, ja en el segle XX, a algú que no s'embrutava els dits com Morison, però que estudiava, assessorava o dirigia el disseny d'una nova lletra. Per aquesta mateixa època un tipògraf també passa a ser l'ofici que precedirà els actuals dissenyadors gràfics. Max Bill diu aquí mateix que la tipografia és el disseny de blocs de text. Però la realitat és que, avui en dia, quan sentim aquesta paraula, pensem inevitablement en algú que dissenya tipografies en una pantalla d'ordinador. Per aquesta raó preferim parlar de disseny de pàgina enlloc de tipografia.  La pàgina és el tema de tots els textos, fins i tot el d'Eric Gill, que aporta el seu punt de vista sobre el llibre. La tipografia, naturalment, està també present en tots els articles, però el motiu que justifica aquesta obra és la manera com la fem servir i no tant la  forma particular de la lletra. Hem fet aquest llibre per posar a l'abast del lector no només el debat  entre les dues maneres de compondre la pàgina, sinó també quatre altres textos que esperem que ajudin a entendre com és la pàgina avui.  No només la del llibre, també la del diari, la de la revista, la d'un  web o la del cartell. Dels nous textos que s'han incorporat al conjunt que va recollir Josep Maria Pujol (Un llibre està fet per ser llegit, d'Eric Gill; La copa de cristall, de Beatrice Warde; Sobre la tipografia, de Herbert Bayer; i La retícula i la filosofia del disseny, de Josef Müller-Brockmann), el de Beatrice Warde és ja de lectura obligatòria a les escoles de disseny. L'anteriorment citat d'Eric Gill i el de Paul Renner, autors més coneguts avui pels seus dissenys de lletra, aporten aquí les seves opinions sobre com ha de ser l'espai de la pàgina. I per acabar hem volgut afegir un text no gaire conegut de Josef Müller-Brockmann, un apòstol del disseny reticular que ha influït en la manera de treballar en disseny gràfic. Esperem que la lectura d'aquesta tria serveixi no només per entendre millor com hem arribat fins aquí, sinó també per raonar com hauria de ser la pàgina del futur més enllà de les modes de cada moment.

Otros libros del autor en Librería Atlántica

  • Por qué las páginas son así
    Titulo del libro
    Por qué las páginas son así
    Jardi, Enric
    Gustavo gili
    La tipografía es el diseño de imágenes de texto, decía Max Bill y, por  ello, este es un libro sobre tipogr...
    DISPONIBLE (Entrega en 1-2 días)

    16,90 €

  • EUGENIO DÒRS BIOGRAFIAS DE CATALANES
    Titulo del libro
    EUGENIO DÒRS BIOGRAFIAS DE CATALANES
    JARDI, ENRIC
    Autor editor
    DISPONIBLE (Entrega en 3-4 dias)

    6,24 €

  • LOOK!
    Titulo del libro
    LOOK!
    Jardi, Enric
    Combel
    El Dr. Buenavista te muestra una serie de ilusiones ópticas para que pongas a prueba la vista y el cerebro: im...
    No disponible
  • Companys i el 6 d'octubre
    Titulo del libro
    Companys i el 6 d'octubre
    Jardí i Casany, Enric
    Portic
    No disponible
  • ASÍ SE HACE UN LIBRO
    Titulo del libro
    ASÍ SE HACE UN LIBRO
    Jardi, Enric
    Arpa editores
    ¿Por qué deberíamos componer un libro en letra romana? ¿Y por qué no? ¿Por qué deberíamos hacer la...
    DISPONIBLE (Entrega en 1-2 días)

    24,90 €

Materia en Librería Atlántica

  • Deluxe
    Titulo del libro
    Deluxe
    Nº 14
    Thomas, Dana
    Superflua
    No disponible
  • El siglo de Chanel
    Titulo del libro
    El siglo de Chanel
    Charles-Roux, Edmonde
    Herce
    No disponible
  • Anatomy - Art & Science
    Titulo del libro
    Anatomy - Art & Science
    Lobo Antunes, João / Valente Alves, Manuel
    Althum.com
    «There is no doubt that Vilhena had a great affection for Artistic Anatomy and, between 1905 and 1933, collect...
    No disponible
  • La moda retro
    Titulo del libro
    La moda retro
    Llorera, Anja
    Ilusbooks
    Este libro investiga esta tendencia mediante ejemplos con claras reminiscencias a distintas décadas del siglo ...
    No disponible
  • The Confident Stylist
     IBD
    Titulo del libro
    The Confident Stylist
    Sharon Blain
    Ibd podiprint
    THE CONFIDENT STYLIST is EVERYTHING you?ll ever need for hair styling success all in the one spot, and it?s the...
    DISPONIBLE (Entrega en 8-10 días)

    24,71 €

Gustavo gili en Librería Atlántica

  • DICCIONARIO MANUAL ILUSTRADO DE ARQUITECTURA
    Antiguo
    Titulo del libro
    DICCIONARIO MANUAL ILUSTRADO DE ARQUITECTURA
    AA.VV
    Gustavo gili
    DISPONIBLE (Entrega en 3-4 dias)

    9,95 €

  • MI CUADERNO DE BORDADO 2
    Titulo del libro
    MI CUADERNO DE BORDADO 2
    Nº 2
    Suarez, Marie
    Gustavo gili
    Las labores de bordado del pasado son una fuente extraordinaria para recuperar puntos de bordado tradicionales....
    No disponible
  • HOLÁ MIRÓ: CUADERNO DE VIAJE DE UN URBAN SKETCHER
    Titulo del libro
    HOLÁ MIRÓ: CUADERNO DE VIAJE DE UN URBAN SKETCHER
    Swasky
    Gustavo gili
    Swasky se encuentra con Joan Miró en la casa que el arquitecto Josep Lluís Sert proyectó para su amigo en Ba...
    No disponible

    16,90 €

  • Planeta
    Titulo del libro
    Planeta
    Nº 1
    GAVIN VAN HORN ROBIN WALL KIMMERER Y JOHN HAUSDOER
    Gustavo gili
    Vivimos en un asombroso mundo de relaciones. Compartimos lazos que nos  unen con nuestros congéneres, pero tam...
    DISPONIBLE (Entrega en 1-2 días)

    18,90 €

  • DIBUJAR EL MOVIMIENTO
    Titulo del libro
    DIBUJAR EL MOVIMIENTO
    AA.VV
    Gustavo gili
    Dibujar el movimiento es en realidad crear una ilusión visual de tiempo y desplazamiento. Los métodos para co...
    DISPONIBLE (Entrega en 1-2 días)

    18,00 €